Rosyjski projekt „Lakhta” miał zdestabilizować Stany Zjednoczone

Rosyjski projekt "Lakhta" miał zdestabilizować Stany Zjednoczone

Rosyjski projekt Lakhta miał budżet 35 mln USD. Jego głównym celem była ingerencja w amerykański proces wyborczy. Departament Sprawiedliwości USA oskarżył 44-letnią Rosjankę Elenę Kusjanową o jego koordynację.

Elena Kusjanowa zarządzała finansami “Projektu Lakhta”, który został sfinansowany przez rosyjskiego oligarchę Jewgienija Prigożina, współpracownika prezydenta Rosji Władimira Putina oraz dwie kontrolowane przez niego firmy: Concord Management and Consulting i Concord Catering.

Lakhta to nazwa dzielnicy w Sankt Petersburgu, w pobliżu siedziby Internetowej Agencji Badawczej, rosyjskiej fabryki trolli, która stała się przedmiotem zainteresowania amerykańskich prokuratorów.

Rosyjski projekt Lakhta miał budżet 35 mln USD. Jego głównym celem była ingerencja w amerykański proces wyborczy. Click To Tweet

Celem operacji było wpływanie na amerykańskich wyborców w tym: dezinformowanie, wyolbrzymianie skrajnych poglądów oraz zaostrzanie istniejących podziałów politycznych w Internecie. Rosjanie podsycali niechęć do imigrantów, środowisk LGTB, polityków wzywających do ograniczania dostępu do broni. Do tego celu służyły fałszywe konta i rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji np. o amerykańskim prokuratorze specjalnym Robercie Muellerze badającym ingerencję Rosji w proces wyborczy, którego nazywano “marionetką establishmentu”, a jego pracę “szkodliwą dla kraju”.

Rosjanie podsycali niechęć do imigrantów, środowisk LGTB, polityków wzywających do ograniczania dostępu do broni. Click To Tweet

Całkowity budżet “Projektu Lakhta”  od stycznia 2016 r. do czerwca 2018 r. miał wynosić około 35 mln USD, co obejmowało działania w USA, Rosji, Unii Europejskiej i na Ukrainie.

44-letnia Rosjanka, Elena Kusjanowa, koordynowała, między innymi, wydatki na aktywistów, reklamy na platformach społecznościowych, rejestrację domen, zakupy serwerów etc. W szczegółowym budżecie do stycznia 2017 roku zostały uwzględnione wydatki na reklamy na Instagramie, Facebooku i VKontakte. Uwzględniono także linie budżetowe dla “blogerów”, “tworzenia kont” na Twitterze i finansowanie filmów online.

Od stycznia do czerwca 2018 r. wydatkowano 60 000 USD na reklamy na Facebooku, 6 000 USD na reklamy na Instagramie i 18 000 USD na kontach Bloggera i Twittera.

W specjalnym komunikacie prasowym Departament Sprawiedliwości podziękował Facebookowi i Twitterowi za “wyjątkową współpracę” podczas śledztwa.

Publikacja informacji o Elenie Kusjanowej pojawiła się równolegle ze wspólną deklaracją Ministerstwa Sprawiedliwości, FBI, Ministerstwa Bezpieczeństwa Krajowego i Departamentu Spraw Wewnętrznych wyrażającą zaniepokojenie “trwającymi kampaniami Rosji, Chin i innych zagranicznych graczy, w tym Iranu, aby podważyć zaufanie do demokratycznych instytucji i wpłynąć na opinię publiczną i politykę rządu USA”. Oświadczenie mówi, że „nie ma żadnych dowodów, że operacje obejmują działania hakerskie fizycznie uniemożliwiające przeprowadzenie głosowania lub zmianę liczby głosów”, ale uznaje się za poważne zagrożenie propagandą i dezinformacją w nadchodzących wyborach w 2018 roku i 2020 roku.

Źródło: The Washington Post

Fot. Pixabay

Podobne artykuły

Redakcja

Redakcja portalu O służbach. Napisz do nas na adres: redakcja@osluzbach.pl
Follow Me: