JAK FB BĘDZIE ZAPOBIEGAŁ MANIPULACJOM PODCZAS WYBORÓW UNIJNYCH?

W piątkowym numerze internetowego wydania „Le Monde” opublikowany został wywiad z Nathanielem Gleicherem, specjalistą ds. cyberbezpieczeństwa Facebook’a, na temat działań firmy przeciw próbom wykorzystania jej do wpływania na przebieg i wynik zbliżających się wyborów do Parlamentu Europejskiego.

Według rozmówcy, Wybory Europejskie należą do priorytetów FB i są postrzegane jako ogromne wyzwanie, m.in. dlatego, że każdy kraj europejski organizuje je w formie wyborów lokalnych. W celu zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa utworzono specjalny zespół ds. monitorowania wyborów, który około 1,5 miesiąca teamu zakończył proces oceny zagrożeń i ryzyka.

Główne zagrożenia, na które przygotowuje się FB to cyberataki, ale także „operacje informacyjne”, czyli próby manipulowania lub korumpowania debaty publicznej. Jednym z elementów walki z tzw. fake newsami jest zmiana zasad dotyczących reklam politycznych, wprowadzona przez FB przed Eurowyborami. Dzięki wprowadzonym zmianom przeciętny użytkownik będzie mógł uniknąć fałszywych treści ogłaszanych pod fałszywą tożsamością reklamodawcy, będzie też mógł uzyskać dodatkowe informacje dot. danej reklamy (np. tego, kto opłaca kampanię). Przyjęto tez zasadę, że reklamodawca ma pochodzić z kraju publikacji ogłoszenia.

Na zakończenie rozmowy Gleicher zapewnił, że FB czuje się odpowiedzialny za zapewnienie, aby debata publiczna wokół tych wyborów była jak najbardziej otwarta i autentyczna. W tym aspekcie FB jest jednym z elementów składowych bezpieczeństwa wyborczego. Rozmówca zwrócił również uwagę, że ani FB, ani żadna inna firma lub rząd, samodzielnie nie zabezpieczą przebiegu wyborów. Ważne jest, aby w ten proces zaangażowali się wszyscy, bowiem wyzwaniem XXI jest jakość debaty politycznej.

Źródło: Le Monde
Fot. Pixabay

Podobne artykuły

Redakcja

Redakcja portalu O służbach. Napisz do nas na adres: redakcja@osluzbach.pl
Follow Me: